Najnowsze artykuły
Najczęściej czytane artykuły
Informacje o działalności
Zespół Szkół Specjalnych przy Wojewódzkim Szpitalu Rehabilitacyjnym dla Dzieci to placówka edukacyjna dostosowana do potrzeb pacjentów przebywających na leczeniu
w szpitalu. Oferuje kontynuację nauki, zapewnia wsparcie emocjonalne i terapeutyczne uczniom.
Organizacja i nadzór
Organem prowadzącym szkołę jest Województwo Śląskie, nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty – Delegatura w Rybniku.
Historia
Historia Placówki sięga 1952 roku, kiedy to Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny rozpoczął działalność. Sam budynek został wzniesiony w latach 1927-1928 jako Sanatorium dla Inwalidów Wojskowych i Powstańczych im. Marszałka J. Piłsudskiego. W latach 50. XX wieku przekształcono go w Wojewódzki Zakład Rehabilitacyjny dla Dzieci Niepełnosprawnych. Początkowo przyjmowano tu dzieci chore na polio (choroba Heine-Medina) i mózgowe porażenie dziecięce. W 1965 roku przy ówczesnym Wojewódzkim Sanatorium Rehabilitacyjnym powstała Szkoła Podstawowa, dostosowując swoją działalność do potrzeb pacjentów. W wyniku reformy edukacji w 1999 roku utworzono Zespół Szkół Specjalnych, obejmujący Gimnazjum Specjalne i Zespół Pozalekcyjnych Zajęć Wychowawczych. W 2013 roku uruchomiono Liceum Ogólnokształcące, a w 2019 roku, po reformie edukacji, gimnazjum zakończyło działalność.
Działalność
Szkoła zapewnia edukację na poziomie szkoły podstawowej i liceum, obejmując dzieci hospitalizowane. Oprócz nauki organizowane są zajęcia pozalekcyjne, które umożliwiają wszechstronny rozwój uczniów. Kadra pedagogiczna dostosowuje program nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, umożliwiając im kontynuację przerwanej nauki. Proces dydaktyczno-wychowawczy opiera się na zasadach pedagogiki leczniczej, uwzględniającej terapię, edukację i profilaktykę. Dzięki temu uczniowie mogą rozwijać się w bezpiecznym i przyjaznym środowisku, uwzględniającym ich stan zdrowia.
Wizja i misja
Szkoła koncentruje się na promowaniu zdrowia i wdrażaniu edukacji zdrowotnej. Uczniowie mają dostęp do nowoczesnych metod nauczania, które pomagają im budować świadomość prozdrowotną i wdrażać zdrowe nawyki zarówno w rodzinie, jak i w macierzystych szkołach. Podstawowym celem placówki jest stymulacja rozwoju psychofizycznego uczniów, kształtowanie nawyków sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu.
Szkoła oferuje:
- Indywidualne podejście do uczniów i dostosowanie metod nauczania do ich potrzeb.
- Wszechstronną opiekę pedagogiczną i terapeutyczną, pomagającą w radzeniu sobie z wyzwaniami zdrowotnymi i edukacyjnymi.
- Aktywizujące metody nauczania, rozwijające zainteresowania i pasje uczniów.
- Nowoczesne narzędzia edukacyjne, umożliwiające efektywną naukę w warunkach szpitalnych.
Szczególną wagę przywiązuje się do edukacji prozdrowotnej, promowania zasad higieny, zdrowego żywienia, bezpieczeństwa, kształtowania pozytywnej samooceny. Placówka dąży do budowania pozytywnego wizerunku w środowisku lokalnym, kierując się wartościami takimi jak: miłość, przyjaźń, życzliwość, prawda, piękno i tradycja.